Vår metod

Frågor och svar

Hur kommer jag igång med Lifeplan?

Du hittar Lifeplan genom att logga in i din förmånsportal som du har via din arbetsgivare eller genom att logga in med Mobilt BankID på login.lifeplan.se. Steg 1 är att signera en informationsfullmakt (digital eller pappersblankett) som ger Lifeplan rätt att hämta information om dina pensionsförsäkringar för att göra en korrekt sammanställning och analys av din situation. När informationen är inhämtad kan du börja använda din Lifeplantjänst.

Vad krävs för att ha Lifeplan?

För att kunna använda Lifeplan så krävs:

  1. Att du inte har gått i pension, vilket innebär att du alltså inte tar ut någon del av din pension i nuläget.
  2. Du har BankID. Detta krävs för att kunna signera den digitala informationsfullmakten.
  3. Du har arbetat in till statlig pension i Sverige.

Vad händer med Lifeplan om jag går i pension/deltidspension?

Om du börjar ta ut hela eller delar av din pension så räknas du som pensionär. Detta innebär att du inte längre kan använda Lifeplans tjänst, som i sig är avsedd för dig som ännu inte gått i pension. Det sista placeringsrådet som du får innan pensionen är dock avsett att fungera även ett tag efter pensionen.

Jag har precis fått en rådinbjudan via e-post. Vad ska jag göra nu?

I mailet hittar du en länk till Lifeplans tjänst. Klicka på länken, logga in och klicka på knappen ”Skapa nytt råd” för att starta fondbytesprocessen. Du hittar där ditt nya råd presenterat och instruktioner om vad du ska göra med var och en av pensionsförsäkringarna och de föreslagna val du kan göra.

Hur ofta får jag nya råd?

Lifeplan meddelar dig per e-post när vi ser att förbättringar kan göras. Har du exempelvis blivit rekommenderad en portfölj med 10% exponering mot Japan och detta innehav utvecklats så snabbt att din portfölj nu består av 15% Japan kommer vi att ge dig nya råd. Likaså om en bättre fond blivit valbar inom dina pensionsförsäkringar eller om dina personliga förutsättningar förändrats. Nya råd kommer vanligtvis 1-3 gånger om året. Får du inte nya råd kan du lita på att dina pensionspengar är bra placerade, förutsatt att du följt de tidigare råd vi gett dig.

Flyttar ni mina pensionspengar mellan olika försäkringsbolag?

Nej, vi fokuserar på att optimera fondvalet inom de försäkringar du har. Anledningen till detta är att det inom de allra flesta försäkringar finns bra alternativ. Att flytta kapital mellan försäkringsbolag är ofta för dyrt för att vara värt det.

Vad baserar ni era råd på?

Grunden är världens främsta, moderna forskning kring hur pengar placeras bäst över tid. Vi tar hänsyn till en mängd faktorer när vi ger dig råd, så som:

Min premiepension har presterat sämre än förvalet. Har ni gett mig dåliga råd?

Premiepensionen är Sveriges största fondupphandling inom pension. Det betyder att det inom premiepensionen finns störst rabatter på fondavgifter. Då Lifeplan ser till din totala pensionsportfölj rekommenderar vi att du köper dina dyraste fonder inom premiepensionen för att dra nytta av rabatterna. Fonder med högre risk är ofta dyrare än fonder med lägre risk. När du använder Lifeplan har du alltså ofta en högre risk i din premiepension än i din totala portfölj. Ett dåligt börsår kommer just din premiepension att gå sämre än den för genomsnittssvensken. Ett bra börsår går din premiepension betydligt bättre än genomsnittssvenskens som har lägre risk i sin premiepension. Det är viktigt att tänka på att Lifeplan arbetar långsiktigt, målet är att du ska få så bra pension som möjligt den dag du går i pension.